Få succes med den uopfordrede ansøgning
Den uopfordrede ansøgning handler om to vigtige ting: Hvad virksomheden kan bruge dig til og din timing. Du har sikkert hørt, at en kortere vej til drømmejobbet ofte kan være den uopfordrede ansøgning. I denne artikel kan du læse, hvordan du skriver en god uopfordret ansøgning.
Hvad er en uopfordret ansøgning?
En uopfordret ansøgning adskiller sig fra den klassiske ansøgning ved, at den ikke laves på baggrund af en stilling, som er opslået. En uopfordret ansøgning giver dig mulighed for at skabe din egen stilling, hvis din ansøgning giver pote.
Sørg for at forberede dig godt til ansøgningen
Du har sikkert hørt, at en kortere vej til drømmejobbet i mange tilfælde kan være ved at søge uopfordret. Først og fremmest er det vigtigt at slå fast, at kvaliteten af din uopfordrede ansøgning ikke kan måles med, om du kommer til samtale og får et job. Der er mange elementer, som spiller ind, hvoraf to af de vigtigste er: Hvad virksomheden kan bruge dig til samt din timing. Og disse kræver lidt forberedelse og research fra din side.
Hvad kan du tilbyde virksomheden?
Når du søger et job, tænker du sikkert over, hvordan virksomheden kan give dig værdi i dit arbejdsliv. På samme måde vil arbejdsgiveren også gerne vide, hvad DU kan tilføre af værdi til virksomheden. Med andre ord skal du "skrive dig ind" i stillingen og vise din klare motivation for at bestride et job i netop den virksomhed.
Undgå, at din ansøgning skyder i blinde
Hvis du ikke ved, hvad virksomheden efterspørger hos deres medarbejdere, kan du hurtigt komme til at skyde i blinde. Derfor er research på virksomheden vigtigt. Ved at gennemsøge deres hjemmeside, LinkedIn og forsøge at lede efter gamle jobopslag, kan du hurtigt få indblik i, hvilke egenskaber, kompetencer og værdier de lægger vægt på. Dette er ikke kun nyttig viden i din uopfordret jobsøgning, det vil ligeledes komme dig til gode til din samtale og som potentiel medarbejder i virksomheden.
Timingen for din ansøgning betyder alt
Timing er altafgørende, hvis du skal lykkes med at få et job på en uopfordret ansøgning. Når virksomhederne har ansat medarbejdere eller haft en uopfordret ansøger til samtale, så har det i 72 procent af tilfældene været på grund af god timing.
Der findes ingen fast opskrift på, hvornår du timer din henvendelse bedst, men du kan nå et godt stykke af vejen med enkle virkemidler. Du kan eksempelvis ringe til virksomheden og forhøre dig om, hvorvidt de kunne have brug for dine kompetencer, eller om der i den nærmeste fremtid opstår en ledig stilling inden for dit område. Beskriv, hvorfor du har henvendt dig, og hvad du kan tilbyde. Herefter kan du lægge op til et kaffemøde eller uddybende samtale.
Hvad enten du foretager en opringning eller sender en mail, forstyrrer du modtageren midt i deres arbejdsdag med din uopfordrede ansøgning. Husk derfor den venlige tone, og gør ansøgningen herefter skarp og præcis. Start med at skabe et match mellem dig og virksomheden.
Hvis du stiller de helt rigtige spørgsmål, vil du hurtigt få en fornemmelse af, om de hyrer nye medarbejdere, eller om de har et ansættelsesstop.
Du kan også bruge arkivet på Jobindex.dk som supplement til hurtigt at få et overblik over, hvor meget virksomhederne har søgt på det seneste.
I Ballisagers rekrutteringsanalyse fra 2021 har 63% af arbejdsgivere prøvet at ansætte en ansøger uopfordret, og 54% foretrækker at modtage en mail, hvis man søger uopfordret.
Sådan skriver du gode uopfordrede ansøgninger
Når du har gjort dit forarbejde, er missionen den samme som med en almindelig opfordret ansøgning: Du skal overbevise virksomheden om, at de har brug for dine kompetencer, og det skal du gøre med en god ansøgning.
Hvad skal ansøgningen indeholde?
Ligesom i en god opfordret ansøgning er det også her vigtigt at belyse dine faglige og personlige kompetencer samt lave en præsentation af dig selv. En uopfordret ansøgning skal lægge stor vægt på, hvad du kan bidrage med, og hvilken forskel du kan gøre for virksomheden. Inddrag gerne din relevante erhvervserfaring her, så det bliver mere konkret, hvad du kan. Hvis du efter grundig research og samtaler med virksomheden er i tvivl om, hvilke udfordringer de står med, så tag i stedet udgangspunkt i noget generelt for virksomheder i samme branche.
Du skal sammen med den uopfordret ansøgning også sende et CV, som skal målrettes virksomheden med kompetencer og erfaring, der har relevans for dem.
Hvordan afleverer du en uopfordret ansøgning?
Når du skal sende en uopfordret ansøgning, så er det væsentligt at vide, præcis hvem den skal sendes til. Eksempelvis til den afdeling du gerne vil ansættes i. Undlad at aflevere eller sende din ansøgning til en tilfældig person i virksomheden. Chancen for, at din uopfordrede henvendelse bærer frugt, er større, hvis du er målrettet i din indsats.
Skriv gerne din ansøgning direkte i en mail. Sender du en tom eller kort mail med din ansøgning vedhæftet som fil, risikerer du at miste modtageren allerede inden, du har præsenteret dit ærinde, og hvad du kan tilbyde. Vil du give modtageren mulighed for at printe en pæn udgave af din ansøgning, kan du vedhæfte den sammen med dit CV.
Virker uopfordrede ansøgninger?
Du tænker måske, at du er færdig med din ansøgningsproces, når du har sendt din ansøgning afsted til virksomheden. Nu kan du bare læne dig tilbage og vente på, at virksomheden ringer. Men det er faktisk herefter, at det er altafgørende, at du er vedholdende. Du bør aktivt følge op på din ansøgning ved at ringe eller skrive til den relevante kontaktperson i virksomheden.
Hvis det ikke i første omgang lykkedes, kan det give mening at følge op på et senere tidspunkt (måske efter to-tre måneder), da der kan ske meget i en organisation på kort tid, og nye muligheder kan opstå.
Uopfordret ansøgning - dine fordele
- Du vælger selv, hvem du vil søge hos.
- Du vælger selv, hvilke kompetencer du vil sætte i spil.
- Du kan potentielt komme i spil til stillinger i hele virksomheden.
- Du er ikke i konkurrence med andre jobsøgere (eller ganske få).
- Du udviser initiativ og handlekraft – noget alle arbejdsgivere værdsætter højt.
Uopfordret ansøgning - virksomhedens fordele
- De sparer tid og penge. En annoncerings- og rekrutteringsproces koster både tid og penge.
- De er blevet valgt af dig – så de får en ægte, oprigtigt motiveret kandidat.
- Når behovet er der, kan virksomheden slå til med det samme.
Vær opmærksom på GDPR-reglerne
Efter introduktionen af GDPR-reglerne i 2017 faldt brugen af uopfordrede ansøgninger markant i rekrutteringsprocesserne (fra 42% i 2017 til 27% i 2018) jf. Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2018. Det er således vigtigt, at du sikrer dig, at virksomheden må tage imod dit materiale via den valgte kanal.
Mangler du hjælp til den uopfordrede ansøgning?
Som medlem af Ases fagforening kan vi give dig masser af sparring og rådgivning på dine ansøgninger, så du kan forbedre dine chancer for at lande drømmejobbet.